الأربعاء، 18 مارس 2009

المجنون!!!!!!!!


مش انا ......!!!!!

لكن ده شخص قابلته وانا ماشى فى شارع من شوارعنا اللى خانقها السكون ، وفى ساعها متاخره

يومها ماكنش فى الشارع غيرى انا وهو، والحاجه الوحيده المسيطره على تفكيرى هى ليه انا كنت بشغل نفسى زمان بانى اقرا افكار الناس ..

وليه كنت بفرح وقتها لما يطلع اللى انا خمنته فعلا وحقيقى كان الشخص اللى قدامى بيفكر فيه ، مع انى كنت بزعلها بعدها لانها كانت دايما بتكون افكار حيوانيه ....

المهم ان فى وسط معمعتى العقليه السخيفه دى ، قابت الشخص ده ،،، المجنون ...

كان من الواضح انه فى دنيا غير دنيتنا .. لكن انا كنت حاسس انه شايفها جميله فى عنيه ..

مش عارف ... ممكن اكون حسدته وقتها ، لكن جت فى بالى حاجه غريبه !!!!!

ليه مع كل انشغالى التافه بانى اقرا افكار الناس ، وكانها لعبه انا مستمتع بيها .. ماحاولتش انى اقرا افكار شخص مجنون.

ليه مافكرتش انى اعرف ياترى هو شايف العالم ازاى ..

مش يمكن يكون المجنون ، هو اللى شايف العالم صح ، ومش يمكن يكون هو الوحيد اللى عنده الرؤيه النموذجيه للحياه..

مش ممكن تكون الحياه فى عنيه هى المدنيه الفاضله ، مش اللى اتكلم عليها أفلاطون

ليه مايكونش ربنا لما قال انهم مرفوع عنهم القلم ، يكون ده لانهم من المختارين ،ولان معاهم المعنى الحقيقى للأشياء

وليه مايكونش ربنا اودع جزء من سر حكمته جواهم ،، ولانه عليم بمدى غباء البشر ، فكان عارف ان مافيش حد منهم هايحاول يستخلص الحكمه دى ، بالرغم من ان الحكمه دى عايشه وسطنا ....

المجنون ،لاول مره كنت شايفه خايف منى ولقيته بيمد فى خطاه والخوف مرسوم على ملامحه ، مع انى كنت دايما انا اللى بخاف منه

مش يمكن لانى حسيته وقتها ،، فخاف على السر ...



هناك 9 تعليقات:

صفــــاء يقول...

سر أيه يا عم مجدى
صلى على النبى
الحكايه مش ناقصه والنبى
هو اكيد اللى جننه الفقر
او الغلب
أو المحروقه مراته
متستعظمش المسئله اوى كدة وتفتكر فيها سر
أنت لو كنت ركزت على أفكارة شويه
كنت هتلاقى اللى جننه مكتب التنسيق

eyad يقول...

اييييييييييه يا مجدي بلاش والنبي الوش ده
وش الجد

طيب هوا كان اسمو ايه ؟
اااااه الشربيني صح ولا ايه؟
المهم عارف مين هيشوف المقال ده طبعا ماشي
ميعادنا انهارده ان شاء الله في الياسمين وهفهمك علي طرقتي الخاصة
يالله ربنا يشفي يابني

حبيبي

Unknown يقول...

نايس يا مجدى على اللى انت كاتبه بس مش شايف انه مش وقته الكلام ده وبعدين الكلام ده اكبر منك

غير معرف يقول...

بعد تووت والذي منه
انا مش متأكد غير من 3 حاجات
1)انك كنت في معمعه كبيره جدا انا معاك في ده
2)أنك انت اللي كنت في دنيا غير الدنيا مش هوه
3)أنك انت اللي مجنون يا مجدي ودي حقيقه ثابته مفيهاش أي جدال
واخيرامتسبش نفسك لحكايه قراءه الافكار لأن أخرتها مداااااااااااااد

براغل

براغل يقول...

صبااااااااااااااح الدراوووووووووويش

غير معرف يقول...

والله مش عارف اكتبلك ايه بعد اللى كتبهولك براغل و اياد كلهم حبيبى بس مش هقدر اقولك غير الله معك وانت فى الطريق و ينورلك كل الحدائق المظلمة
امييين
امييييييييين
اميييييييييييين
والله يباركلك بلاش قصص عن مجنين

غير معرف يقول...

لما تشوف تعليقى ادينى رنة اوك

Unknown يقول...

يااااة يا مجدى
انت باين عليك فى سويسرا بجد

ماهو كل الغياب دة لازم يكون وراة سر فظيييييع
والنبى لو دخلت ابقى طمنا عليك

ابن الواحات يقول...

بالك ايه يا وديع ااصد يا مجدى فكك من الجنان بتاعك وشفلك حاجه خفيفه كده نكتبهاوقووووم هات كوكا حالا بسرعه بسرعه بسرعه