الاثنين، 26 مايو 2008

قصيده عيناكى ماعادت وطن




عيناكى ماعادت وطن ....... مجدى عبده


اتذكرينى

اتذكرى كل الحكايه

كيف ابتدينا وكيف صدقت الروايه

اتذكرى اسمى

انا من اعتاد الهزيمه فى بلادك

انا من كنت لك الهوايه

ابعد عامان تعودين

تتسللين

تتشبسين

لتخبرينى ان للقصه بقيه

واننا كنا ضحايا

باالله كيف صدقت الحكايه

احيانا ندرك مايمنحنا الفراق

فاانت اليوم موت وامتهان واحتراق

وانا ماعدت سوى بقايا

اتذكرى كيف التقينا

وكيف انتهينا

وكيف ادركنى الزمن

عيناك ماعادت وطن

كم عشت بالامس احلم ان تكونى بعض ايمانى

القى خطايا العمر ياعمرى

فى كهف العدم

واعوذ من شفتيك قرانى

باالله كيف امسيتى اليوم سجانى

ماتت شظايا العشق فى وطنك

وعدت للامس

فوجدت فى عينيكى تاريخ احزانى

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

علي فكره انا فضلت مستني كتيير لغايه مسمع تووووووووت بس زهقت وقلت اكتب.
*بمناسبه القصيده هيه كويسه بس الحزن فيها كتير وحاولت تجمع فيها بين اسلوب نزار وفاروق جويده اللي واضح انك متاثر بيهم اوي.
وبلاش كلمة امتهان عشان دي بتاعت فاروق بس وياريت نشوف حاجه احسن المرة الجاية.
باي

غير معرف يقول...

علي فكره انا فضلت مستني كتيير لغايه مسمع تووووووووت بس زهقت وقلت اكتب.
*بمناسبه القصيده هيه كويسه بس الحزن فيها كتير وحاولت تجمع فيها بين اسلوب نزار وفاروق جويده اللي واضح انك متاثر بيهم اوي.
وبلاش كلمة امتهان عشان دي بتاعت فاروق بس وياريت نشوف حاجه احسن المرة الجاية.
باي